گروه ارزش آفرینان پاسارگاد (سهامی عام)

صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

 صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

استفاده بهینه از ذخایر انرژی کشور، حفظ جایگاه ظرفیت دومین تولیدکننده نفت خام در اوپک و دستیابی به جایگاه دوم جهانی در ظرفیت تولید گاز طبیعی با توجه به ضرورت استفاده از مخازن مشترک، دستیابی به جایگاه اول منطقه به لحاظ ظرفیت پالایشی به منظور ایجاد بالاترین ارزش افزوده از منابع هیدروکربوری کشور، دستیابی به جایگاه اول منطقه از مهمترین مواردی است که چشم انداز صنعت گاز، نفت و پتروشیمی را شکل داده است.

در این میان شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد نیز با توان کارشناسی و استفاده از پتانسیل های گروه مالی پاسارگاد درصدد بوده تا با کمک به افزایش توان کشور در بخش انرژی، سرمایه گذاری های جدیدی را در این بخش ساماندهی نماید.

گروه ارزش آفرینان پاسارگاد سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و صنایع وابسته را از طریق ایجاد سبد دارایی متوازن با هدف کسب سودآوری مناسب آغاز نموده است. چشم انداز اصلی شرکت کسب سهم قابل ملاحظه از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و پتروشیمی است، به نحوی که تا سال 1404 در حدود 3 الی 5 درصد سرمایه‌گذاری‌های این بخش به ارزش 22 میلیارد دلار در داخل کشور و 5 میلیارد دلار در خارج از کشور را به خود اختصاص دهد.

 

شرکت گسترش انرژی پاسارگاد بازوی توانمند پاسارگاد

سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد در بخش انرژی در حال حاضر از طریق شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با در اختیار داشتن 56.7% سهام این شرکت انجام پذیرفته است. شرکت گسترش انرژی پاسارگاد (سهامی خاص) با هدف سرمایه گذاری در بخش انرژی و صنایع وابسته ، در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ آغاز به کار کرده است و در حال حاضر سرمایه شرکت بالغ بر 9,190 میلیارد ریال است. فعالیت اصلی شرکت ، سرمایه گذاری و مشارکت درداخل و خارج از کشور در زمینه های زیر است :

۱- اکتشافات ، توسعه ، استحصال از منابع و معادن زیر زمینی هیدروکربوری

۲- ساخت پالایشگاه های نفت و گاز واحدهای پتروشیمی و صنایع پایین دستی و تولید فرآورده های مربوط

۳- احداث نیروگاه ها و تولید برق

۴- انرژی های نو (نیروگاه های بادی و انرژی خورشیدی)

۵- ایجاد تاسیسات مربوط به خطوط انتقال و توزیع برق ، نفت ، گاز و فرآورده های مربوط

۶- ایجاد شرکت های پیمانکاری جهت ارائه خدمات تخصصی در صنایع بالادستی و پایین دستی (نظیر عملیات حفاری و خدمات حفاری)

۷- امور بازرگانی در حوزه محصولات و مواد اولیه صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی

تاسیس گردیده است، فعالیت گسترده حضور خود را با خرید دو دکل حفاری دریایی و تجهیزات سر چاه های نفت و مشارکت در خرید 37 درصد نیروگاه های خوی و ارومیه و 100 درصد نیروگاه شریعتی آغاز نموده است و به طور جدی سرمایه‌گذاری در چندین پروژه نفتی را در دستور کار دارد.

 

نفت و گاز

صنعت پتروشیمی ، نفت و گاز بزرگترین صنعت جهان امروز است. این صنعت عظیم در درون خود شامل زنجیره فرایندهای بالادستی( اکتشاف و استخراج)، و زنجیرة فرایندهای پایین‌دستی( پالایش نفت و گاز)، فعالیت های مربوط به فراورده‌های پایة نفتی، پتروشیمی و صنایع مربوط به آن مانند کشتیرانی و لوله کشی است. صنایع درPEDC  بطور مجزا و جداگانه در این صنایع فعالیت دارد. یکی از اهداف اصلی PEDC  تبدیل شدن به یک کمپانی نفتی است. از این رو این گروه در حوزه مطالعه ظرفیتهای اکتشاف ذخایر و یا پروژه های تولیدی در زمینه های نفت و گاز هم در داخل و هم در خارج از جمهوری اسلامی ایران بسیار پرکار بوده است. این حوزه شامل مطالعات زیرزمینی، حفاری، کانال‌کشی، طراحی ،ساخت و نصب تأسیسات روزمینی، تولید و نگهداری میادین می‌باشد. PEDC  به کار در قالب انواع سازوکارهای قراردادی از جمله: لیزینگ، مشارکت در تولید  (PSA) ، قرارداد خدمات(بازخرید و غیره)، EPCF ،   BOTو BOO  علاقمند است.

پروژه ها :

  • شرکت اکتشاف ، توسعه و تولید پاسارگاد

 

پتروشیمی

صنعت پتروشیمی ایران با پایه های مستحکم خود به دلیل در دسترس بودن سوخت با نرخ مناسب، فراوانی تأسیسات پتروشیمی فعال، وجود متخصصین حرفه ای و بازار داخلی گسترده همراه با تجربة بسیار، آینده روشنی را برای سرمایه‌گذارای در این حوزه نوید می‌دهد. PEDC  برای بهره‌گیری از این فرصت و تمرکز بر تکنولوژی بالا، مشغول مطالعه تعداد زیادی پروژه تخصصی در زمینه‌های زنجیره بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی با ظرفیت ارزش‌آفرینی بالاست تا بدین ترتیب به نرخ بازگشت سرمایة پایدار و سهم بازار عادلانه دست پیدا کند. استراتژی عمومی PEDC  تاسیس مجتمع‌های صنعتی با تاکید بر ارزش‌آفرینی روی زنجیره ارزش پتروشیمی می باشد.

پروژه ها :

  • پلی اتیلن گستران البرز
  • جاوید انرژی پرتو
  • پارس بهین پالایش نفت قشم
  • سروش انرژی پایدار
  • پتروشیمی فجر کرمان
  • پتروشیمی پترو خرم
  • روماک انرژی سرآمد
  • گسترش صنایع شیمیایی سینا
  • پتروهیدج